Lettland 08

Home sweet home! Erkänn att ni har haft otroligt tråkit utan mig i kvarteret, haha :P Måste säga att jag har saknat mitt älskade stockholm också iallafall. Ska ta lite kort om vad som hände dag för dag i detta inlägg, iallafall så mkt jag kommer ihåg.

Söndag 20/7
Drog till cityterminalen för att möta upp Jonas, Filippa, Veronika, Niccolas, Zilla och Jerker för att sedan ta en flygbuss till Skavsta flygplats. På bussen frågar Nicco plätsligt om man behöver pass för att åka till Lettland. Han hade nämligen inte med sitt pass, så resan började inte jättebra. Hans pappa fick glatt ta och åka till skavsta med hans pass. Resan gick smärtfritt trots att Ryanair har väldigt obekväma stolar. (Kom förövrigt på idag att Ryanair nästan är ett palindrom :P) Landar i Riga och blir hämtade av Ed från Tyskland/Österrike resan samt en annan kille som visade sig vara Rasas pappa. Anländer till Jelgava och hittar vårt studenthotell. Hotellet var allt annat än trevligt, jag är ganska säker på att dom inte hade städat rummet innan vi flyttade in. Jag totalvägrade sätta fötterna på golvet barfota. Det går inte riktigt att beskriva hur rummet såg ut, det var helt enkelt äckligt. Korridoren var jättelång och såg lite ut som ur en rysare. Toaletterna var inte heller särskilt trevliga (hade inte toaletter i rummen kan ja passa på att säga) och det blev att köra papper på toasitsen varje gång man använde toan på Bajstellet (V döpte det). Letterna verkar heller inte kunna tvätta händerna när de vart på toa. För att ganska snabbt få ur mig (nästan) allt gnäll om resan måste jag även berätta att större delen av Jelgava luktar bajs. "Det luktar bajs" var en av de vanligare kommentarerna från veckan.

Måndag 21/7
Första lägerdagen var det dags för. Vi svenskar blev uppdelade mellan de tre grupperna; yngsta 5-7, mellan 8-10 och äldsta 11-15 år. Jag och Niccolas hjälpte till med mellangruppen och vi hade het klart den bästa gruppen. Alla vuxna som kunde engelska var i vår grupp. Barnen jobbade otroligt tyst och lugnt under lektionstiden på ungefär 2 timmar. Jag och Nicco satt och fattade ingenting eftersom undervisningen var på engelska. Fick ett klistermärke med frukt på för att jag gjorde nånting, kommer däremot inte ihåg vad det var men :P Åt lunch och satt sedan och chillade på gräsmattan eftersom vi i princip blivit tillsagda att "observera" första dan hur allt gick till. Tror vi lekte lite med barnen också, men är inte säker. När barnen gått och vi haft ledarmöte åkte vi ut till prästfamiljen för grillning. Det var väldigt trevligt, fast deras hus har inte riktigt den standard jag är van vid. När vi hade ätit lektes det lekar och vi introducerade leken "Bro bro breja" för letterna. Detta visade sig vara ett stort misstag. Åkte tillbaka till bajstellet och gick och duscha. Jämfört med resten av stället var duscharna hyfsat fräscha. Tack!

Tisdag 22/7
Ungefär samma procedur när det kommer till förmiddagen, barnen har lektion och jag å Nicco fattar ingenting. Denna eftermiddag lekte vi med barnen lite mer och några av letterna som var med vid måndagens grillning ville leka bro bro breja. Vi lekte den med barnen, och som ÄLSKADE den. Tror vi lekte den minst 3 ggr om dan de 3 första dagarna. Flera av barnen kan numera i princip hela låten på svenska. Jerker åkte tillbaka till Sverige och vi blev lämnade att klara oss själva. Men inte föränn Jerker lämnat 400 lats till mat. Efter barnen åkt hem gick vi å käka middag och sen å la oss.

Onsdag 23/7
Lyckades smita undan morgonens lektion (halva iaf) med att säga att vi måste planera lekar. De e inte så svårt att göra detta eftersom vi ofta måste ha en lek på en millisekund. Det kom en snubbe från en lokaltidning och intervjuade oss lite kort. Lekte lekar med barnen på eftermiddan och snubben från tidningen fotade. Efter att barnen gått hem fick vi i uppdrag att skriva ett kort meddelande till dom eftersom vi inte skulle va där på torsdan. Vi skulle även bygga hus till de minsta med klossar och lego (ingen aning om varför). Tillbaka till bajstellet, dusch, sova.

Torsdag 24/7
RIGA RIGA RIGA! Vi hade jättekul, verkligen! Blev inte så mkt shopping, lite mer turistande istället. Besökte blandannat stpeterskyrkan, den var väldigt fin. Passade även på att skicka lite vykort. Lunchen käkades på älskade Donken så de länder jag har käkat på donken i är nu: Sverige (duuuh), Finland, Tyskland, Frankrike, Danmark, England och Lettland (om nån ville veta liksom) När vi kom tillbaka till Jelgava (och dess häärliga bajsdoft) var det dags för en annan av veckans höjdpunkter, Brainstorm konserten! När jag fick veta att jag skulle på en lettisk rockkonsert tänkte jag mig ett litet miniband men nej! Konserten hade runt 20 000 besökare så Brainstorm e Lettlands absolut största band. Måste passa på att nämna att det den 24e stod om oss svenska 6 ungdomar från nacka på förstasidan i tidningen. Att vi var lokal "kändisar" gjorde att något otroligt coolt hände! Sångaren i Brainstoem nämde oss 6 st särskilt bland alla 20 000 besökare! Lite status på det iallafall eller? :D Att han sa de på lettiska är en heelt annan sak :P Efter konserten var det hem och i säng.

Fredag 25/7
Tror inte det hände nåt särskilt denna dag. Lektioner på förmiddan och lek å bus på eftermiddan. Sen till bajstellet, duscha, sova.

Lördag 26/7
Samma procedur som vanligt. Övade låtar som vi skulle sjunga på söndagens högmässa.

Söndag 27/7
Sjöng på mässan. Det gick helt okej trots att jag sjunger så dåligt. Efter mässan (2 timmar på lettiska!) hade barnen en liten uppvisning med låtar de sjungit under veckan och sen var lägret slut. Gav min mail till lite lettiska barn så nu blir man väl bombaderad av mail på lettiska ;) När alla barn hade gått väntade vi i ett par timmar på att åka till stranden för att bada. Tillslut kom vi iallafall till stranden och badade i Östersjön. Höga vågor, jätte mysigt och kul! Perfekt avslut på veckan!

Måndag 28/7
Dags för hemfärd, och trots att vi har haft jättekul måste jag säga: Äntligen! Åt frukost och fick sedan skjuts av Rasas pappa in till Riga. Satt å halvsov typ hela vägen. Efter lite arga blickar och irriterade konversationer med folk som försökte tränga sig fick vi vårt bagage incheckat (mitt vägde mystiskt nog hela 2 kg mindre än vad det gjorde på ditvägen). Gick ombord på planet och åkte hem igen. Ryanair med obekväma stolar följt av flygbuss till t-centralen.

Sådärja, hyfsad sammanfattning av veckan, det dyker väl upp bilder på min bilddagbok såsmåningom också, men orkar verkligen inte med det just nu. Inatt får jag sova i min egen säng!
Over n Out
//// Z


Kommentarer
Postat av: Elina

Klart man har saknat dig här hemma i sverige! som fan! men vi ses på onsdag iaf! (L)

2008-07-28 @ 20:23:53
URL: http://elinahedin.blogg.se/
Postat av: Erika

Zandra! Du är tillbaka :D . Fast vi kommer inte kunna ses på ett tag iaf, för nu åker jag på kryssning till Helsingfors och sen ska jag jobba hela helgen :(. Men nån gång efter det :)!!!

2008-07-28 @ 22:40:13
URL: http://blond007.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0