Update on the Paris-resa

Okej, nu ska ni få veta lite om min ytterst intressanta paris-vistelse. För att förtydliga är jag alltså aktiv ungdomsledare i nacka församling och detta var en sk kyrkresa. Så, ja, jag e kristen, och ja, jag e hårdrockare. Nu har vi det avklarat.
Måndag 27/10
Resan började med taxiresa till Arlanda. (haha nu vet ni skattebetalare i Nacka vart era skattepengar går :P) Från Arlanda tog vi ett sånt där flygplan till Orly flygplats. Jag, Johan, Filippa och Jonas hade platser näst längst- och längst bak, men fick flytta fram eftersom vi var VIP (eller för att planet var baktungt). På planet diskuterades blandannat fiskspermier. Anlände till Orly varifrån vi tog oss till Svenska Kyrkan i Paris där vi skulle bo. Middag + kvällspromenad runt triumfbågen.

Tisdag 28/10
Efter frukosten drog vi direkt till Eiffeltornet. Gick upp till andra våningen och det var JÄTTEJOBBIGT! Slog däremot att hiss-köa i timmar. När vi väl hade kommit dit vägrade jag gå i fler trappor under eiffeltornet-vistelsen, vilket gjorde så att jag å 2 till åkte hiss hela vägen ner medan dom andra gick. Efter Eiffel bar det av till en luthersk föramling i Paris där vi fick veta lite om hur dom hade det. Sedan besökte vi även en katolsk order med munkar och nunnor å fick höra om deras liv. Var även med på deras mässa som ägde rum på franska = fattade ingenting. Mitt i allt skulle man stå, sen sitta, sen stå osv. Förvirrande indeed.


Onsdag 29/10
Besök i parisiska förorten och Hoppets Tempel. Till hoppets tempel kommer främst afrikanska lutheraner och fick höra om deras arbete av Jean-Claude som jobbade där samt av volontären Unni från Norge. (GIllar för övrigt norska, det låter så glatt) Efter besöket där bar det av till Louvren för alla utom Stefan. Såg i princip Mona LIsa och gick. Konst är inte riktigt min grej. Jag och Zilla drog istället till Les Halles och kollade inne på Claires. Köpte bla en sprite lypsyl (? :S) som roligt nog faktiskt smakar sprite.

Torsdag 30/10
Åkte ut till Versailles och besökte slottet. Ganska intressant, men blev aningen störd på att det inne i slottet jämte all annan slotts-konst var en modern konst utställning av Jeff Koons. Mitt i allt hängde det en hummer från taket liksom. Slottsbesöket följdes av ett besök hos en protestantisk nunne-order. Visste inte ens att de fanns protestantiska nunnor, men där ser man. Deras kapell var nåt av det häftigaste jag sett, såg ut som om man var i en korg! Efter besöket där åkte vi tillbaka in till Paris och åt middag hos Jerker (vår präst som e tjänsteledig å jobbar för tillfället i Paris). Middagen följdes av besök + mässa i Sacre Coeur.


Kapellet var coouüllt


Sacre Coeur

Fredag 31/10
Dagen började minst sagt omysigt. 40 minuters promenad i regn med packning! Gick från Svenska kyrkan till American Cathedral där vi först fick höra om deras historia och sedan hjälpa till med att servera mat till fattiga. Pratade lite med en tant som hade minst sagt starka åsikter angående katoliker. Dom är enligt henne pedofiler, men protestanter e bra för dom e gifta. Alla var helt hypade över att vi var där å vi fick världens applåd när vi skulle vidare till Orly flygplats för hemresa. På flygplatsen roade Johan sig med att stoppa in ett pringles lock i munnen och jag måste säga att han roadeoss andra också. När vi landade på arlanda fick vi informationen att det helt enkelt var svinkallt och jag hade bara tunn tröja + vårjacka på mig. Hursomhelst så landade planet vid fel terminal så vi bussades runt lite till terminal 2 varifrån vi tog taxi till finntorp. Ida var snäll nog å hämta mig därifrån så jag slapp frysa ihjäl.

Well well, det var det. hoppas nån tyckte det var lite intressant att läsa, annars: TOO FUKKING BAD! :P
Tack för en toppenresa Stefan, Therese, Zilla, Malin, Majken, Johan, Veronika, Filippa, Jonas, Niccolas å Madde! Det var COOUÛLT helt enkelt!
Nu ska ja göra nåt annat.
Keep it SLEAZY!
//// CALIFORNIAWHITE hemkommen från Paris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0