Myanmar - the golden country

Om det är någon som missat det är anledningen till att bloggen stått stilla i två veckor att jag har vart i Burma under den tiden. Så tänkte göra ett försök att kort dra resan, fast ändå få med det mesta. Wish me luck, haha ;D

Den första augusti samlades ett glatt och förväntansfullt gäng på Arlanda flygplats. Gänget bestod av mig, Stefan, Jerker, Hugo, Jonas, Zilla, Karin, Linnea, Filippa, Veronika, Johan och Niccolas. Resan började med att flyga till Helsingfors för att i Helsingfors byta plan och därifrån flyga till Bankok. I bankok bytte vi sedan plan igen för att flyga till Yangon (svenskt namn Rangon) i Burma (vars egentliga namn är Myanmar). Väl framme, trötta och lite småäckliga efter totalt 12 timmars flyg bakom oss, fick vi vänta ganska länge på Yangon international airport för att få våra turistvisum. När vi äntligen fått dessa är det första som möter oss en vägg av fuktig värme.

Med vår egna buss åkte vi sedan till vårt hotel för de 3 första nätterna, Summit Parkview hotel. Första middagen åt vi på en resturang som serverade burmesisk mat. Maten gick inte sådär jättebra hem hos de flasta av oss, så under resten av de 2 veckorna höll vi oss mestadels till kinesiskt och thailändst. Gissa om ja e trött på sån mat nu! Haha :P

Första riktiga dagen i Burma spenderades med en organisation som heter SCM (Student christian movement) diskuterade mycket om skillnaderna i studentlivet där och här, det var superspännande. På kvällen åkte vi till Burmas största turistattraktion, templet Schwedagon Pagoda, totalt i det templet finns det ungefär 90 ton guld.

på SCM sjöng dom för oss

Schwedagon Pagoden

Gruppbild framför Schwedagon tillsammans med 3 burmesiska vänner

Andra dagen i Yangon spenderades också med SCM. Hugo körde en presentation om när han hjälpte till i Obamas valkampanj, och let me tell you, den presentationen får man inte nog av. Det vär tredje gången jag hörde den, men den e lika stark varje gång. Eftermiddagen bestod av sightseeing runt i Yangon följt av besök på Scott Market där många av oss stillade sin shoppinglängtan något.

Efter 3 nätter i Burmas största stad var det dags för oss att dra vidare. Med inrikes flyget Yangon Airways åkte vi med propellerplan vidare till Heho flygplats för att med en skumpig buss åka till staden Kalaw. I kalaw checkade vi in på Dream Villa motel där jag, Karin och Zilla hade dörr direkt ut på terassen från vårt rum. NAJS! Påbörjade i Kalaw ätandet av malariatabletter, vilket fick flera att så småningom må väldigt dåligt. Detaljer om det vill ni inte ha, trust me. I närheten av vårt hotell var det någon typ av ritual där det spelades musik och det dansades för att locka till sig andar så att folket som var där kunde ställa frågor och be om hjälp. Det var ganska ballt. På kvällen åkte vi med vår skumpiga buss till 2 barnhem och höra om deras arbete. Detta var otroligt tungt för mig, men vill ni veta mer om det får ni helt enkelt ta det direkt med mig, och absolut inte innan jag hunnit bearbeta hela grejen.
Det var jobbigt att se.

"Yangon Airways - You're safe with us"

Anderitualen vi såg

Vårt hotell

Efter en natt i Kalaw var det dags att äntligen få använda benen lite. Well, tänkte man just då efter att ha åkt buss i ett par dar. Vi skulle hursomhelst iväg och vandra i bergen som låg runt kalaw, upp till en by som låg väääldigt högt upp. En och enhalv timme tog det från där bussen lämnade oss att komma till byn. Trots att det var väääldigt varmt, svettigt och jobbigt måste jag säga att det verkligen var en upplevelse jag aldrig kommer glömma. Väl i byn besökte vi bland annat en lågstadieskola och ett ställe där de plattade till blad att ha till cigarrtillverkning. Påväg ner från byn började det regna, och inte lite. På två sekunder var man i princip genomblöt, men det var inte det som var det jobbiga. Det jobbiga var att marken var lerig som F*N! Har aldrig vart så lerig i hela mitt liv (including Rockweekend förra året).

Åt lunch och begav oss sedan med buss till Nyuang Schwe där vi checkade in på hotellet vid namn Paradise Hotel. For real! Tog en liten shoppingrunda innan det bar av för att äta middag. På kvällen vart det häng på Jerker och Stefans terass med en hel del Rom och cola. Burmesisk rom, det var lite intressant. Fick även höra en helt otroligt berättelse av vårt resesällskap Tun Tun, har aldrig hört en så sjuk, men spännande story ever! Sätter verkligen ett perspektiv på Burma som land. Detta är en historia jag inte tänker sätta i text, vill ni veta, fråga mig personligen.

Knalla knalla knalla

Byn

Påväg ner, Lerigt värre!

Efter en natt på Paradise Hotel åkte vi vidare till Inle Lake där vi med båt tog oss ut till nästa hotel, Paradise Hotel Inle Resort, ett hotel belägrat PÅ sjön. Utan tvekan det häftigaste hotellet vi bodde på under resan, ett hotell, hade det legat i typ Thailand hade vart omöjligt att få rum på. Efter att ha checkat in spenderade vi en heldag med att åka runt på sjön, bland annat till en marknad och ett ställe där de tillverkades scarfes (och liknande) av lotus och siden. Denna dag var enligt min åsikt en av de absolut roligaste. På kvällen drack jag den starkaste Pina Coladan ni kan tänka er. Lite smålullig vart man ju. :P

Vårt hotell

2 båtar lassade med resekompisar ;D

otrolig bild på båten Jag, veronika, Zilla och jerker åkte.

Efter att ha lämnat vårt hotell på Inle Lake åkte vi tillbaka till Heho flygplats för att flyga till staden med det poetiska namnet Mandalay. Dock anlände vi ett par timmar tidigt till flygplatsen, så killarna roade sig med att spela fotboll. Efter en stund hade även ett antal burmeser joinat deras lilla spel. Anlände till Mandalay och checkade in på det lyxigaste hotellet under resan, Mandalay City Hotel. Kvällen spenderades med att se en komikergrupp som kallar sig The Moustach Brothers, där en av killarna blivit arresterad 3 gånger för att han har skämtat. Par Par Lay, som han heter, är dock inte rädd för att fortsätta med sin show. Hans namn nämns även i filmen Om en Pojke, vilket bröderna glatt visade oss. (ca 33 min in i filmen om ja inte minns fel.)

Andra dagen i Mandalay spenderades delvis på en munkskola där vi återigen diskuterade skillnaden mellan att studera i Burma och i Sverige. Skillnaden här var att studenterna här var mer ivriga att diskutera än vad studenterna på SCM var. Otroligt givande förmiddag, trots att vi alla höll på att bokstavligt talat smälta bort i den extrema värmen. Träffade även Manalay YMCA, dock var jag alldeles för trött av värmen för att ens försöka lyssna, vilket e trist, för det hade säkert vart superintressant. På kvällen träffade vi Mandalay SCM och lekte lite lekar samt diskuterade lite mer.

Fotbollstime

Par Par Lay skämtar om att ha varit arresterad

Efter 2 nätter i Mandalay begav vi oss till Mandalay International Airport för att flyga till staden med massa tempel, Bagan. Hotellet vi skulle spendera 2 nätter på heter Kumudura Hotel. Anlände på kvällen till Bagan, så vi hade inget direkt program inplanerat. Därför valde majoriteten av oss att ta ett dopp i hotellets pool. Doppet utvecklades till ett poolparty med Myanmar Beer som de flesta av oss var bekanta med vid det här laget. Poolpartyt är nog faktiskt det jag tycker var en av de roligaste sakerna på hela resan. Antagligen för att det kändes som att man äntligen kunde slappna av lite och bara umgås med varandra med musik, öl och plask i poolen.

Gruppbild i poolen, alla med en varsin Myanmar Beer.

Efter en god natts sömn var det dags för en dag som gick i turistandets tecken. Först åkte vi till ytterligare en marknad. Köpte ingenting där, eftersom försäljarna där bokstavligt talat attackerade en med sina grejer. Visst, picka mig på armen med din konstiga docka, det gör säkert så att jag vill köpa av dig, pucko! Flydde tillbaka in i bussen. Efter marknaden följde en dag med besök till massvis av tempel. Hade vart intressantare om tempelbesöken vart mer utspridda, inte 15 tempelbesök på samma dag. Vi fick iaf en paus mitt på dan där det vart mer häng i poolen. Trots de sega tempelbesöken var nog Bagan mitt favoritställe, en finare plats får man leta efter.

Ett av de tempel vi besökte i Bagan.

Stefan tröttnade på guidens snack och började leka buddha-staty.

Solnedgång i vackra Bagan.

Efter 2 nätter i Bagan checkade vi ut och åkte till Mt Popa som är ett av burmas populäraste religiösa platser, Det vart en lååång promenad upp för massvis av trappor, men som med vandringen var det lätt värt det. Det som gjorde saken värst var inte den jobbiga värmen, utan alla apor som hoppade omkring överallt och ville ha mat.
Efter att ha besökt Mt Popa (eller apberget som vi började kalla det) var det dags att flyga tillbaka till Yangon.

Äckel rabiesapor

Mt Popa, aka Apberget.

Ett försök att fota den otroliga utsikten, tyvärr misslyckades ja.

Andra vändan i Yangon bestod av besök på MIT (Myanmar institute of theology), en baptist kyrka samt en skola för handikappade barn. Sedan var det dags att lämna Burma för att flyga tillbaka hem. Har aldrig nånsin flugit så intensivt som jag gjort dessa 2 veckor, totalt 10 flygturer på 2 veckor. Just nu känner jag att det känns otroligt konstigt att vara tillbaka i Sverige, känns ovant på något sätt. Har väldigt delade känslor om allting. Det är skönt att exempelvis inte behöva vara så närainpå resten av burmagruppen hela tiden, men samtidigt saknar jag den närhet och gemenskap vi har haft. Saknar nästan (men bara nästan) alla samtal vi haft om bajsvanor och spya. I'm torn helt enkelt, men det här var verkligen den häftigaste resan jag någonsin har gjort. Har bara fått med en bråkdel av det jag skulle vela ha med, så är nån intresserad att höra mer har jag inget emot att berätta mer. :)

OVER N OUT

//// CALIFORNIAWHITE har fortfarande jetlag.